tisdag 26 oktober 2010

Resultat

Äntligen är glasyrbränningen klar och ugnen är öppnad! Spänningen var förstås olidlig. Den här gången blev grejerna en aaaaning större än förra gången och lite mer jämna men varierade former. Som t.ex. blev det en thékopp! Vad imponerad jag blev av mig själv när den dessutom höll för att dricka thé ur, det kunde jag bara drömma om.

Den här skålen fick den härliga glasyren Skiffergrå, och det blev en väldigt lyckad kombination fasktiskt. Lite inspirerad av Tina Hellmans Sturehofskruka, med den fina kanten. Man måste ju få pröva sig fram lite.
Min misslyckade skål som liksom fick en hjärtform glaserade jag i en av svärmors gamla glasyrer. Men hjälp vad jag fick slita för att kunna använda den, det låg som ett stenlager på botten. Och nu, jag nu vet jag inte riktigt vad jag tycker om glasyren...

Däremot föll jag pladask för den här snygga blanka vita glasyren som jag hittade undanstuvad bland svärmors glsyrlager. Vilken snygging! Jag är fullständigt i dess våld och den ska få sätta sin prägel på många många grejer framöver. Jag älskar hur ojämn den vita färgen har lagt sig!

En mycket lyckad glasyrbränning helt enkelt, där jag har flera bra erfarenheter med mig i bagaget inför framtiden. Jag har kommit ett steg längre i hur jag ska göra för att lyckas eller misslyckas med mina glasyrer, och det är ju guld värt.

1 kommentarer:

Vita rosor och förgätmigej sa...

Åh, vad avundsjuk jag blir... Att arbeta med keramik har länge varit en dröm för mig! Men det krävs ju så mycket olika tillbehör för att man ska kunna hålla på... Du är ju helt otroligt duktig! Jag bara föll pladask för glasyren på den blå skålen.

Kram/ Anna