söndag 26 september 2010

Det bidde en blåbärsskål

På keramikfronten har det varit stiltje de sista veckorna. Jag har provat att ringla en kruka, men den bidde en skål som fick vara föremål för att pröva lite olika tekniker istället. Jag ska väl vara glad att det inte blev en tummetott anar jag, och istället välkomna att min hjärna klarar av att ställa om från den fantastiska sturehofsliknande kreation som var målet, till en annan skapelse.

Annars går jag här och hoppas att tid och lugn för lite drejning m.m infinner sig i sinom tid, det kliar nämligen i fingrarna. Men jag har iallafall lyckats hitta ett användningsområde för mina provkluttar, det trodde jag aldrig! Som liten blåbärsskål blev den gråblåa glasyren riktigt vacker på skålen. Lite mindre vacker är den nu, som förvaring åt kylskåpsmagnetsbokstäverna som Lilla H, snart 3 år, med glädje leker med. Men användbar.

1 kommentarer:

Livet på Sjögård sa...

Hej, så spännande att se din nya blogg :)

Jag har gått i keramikskola i 4 år och är artesan innom keramik men sedan jag kom ut ur skolan har jag nästan inte rört en påse lera, mitt första barn föddes nämligen 2 månader senare. Nu har jag ju 3 barn och tiden räcker inte riktigt till tyvärr. Men åh vad det ibland kliar i fingrarna att få doppa händerna i vatten och börja dreja igen...

Nu har min mamma köpt en drej och en ugn (hon gick senare i samma skola som jag) men hon bor ca 2½ timmes bilresa från oss så jag besöker dem inte så ofta då mina barn inte riktigt har tålamod att sitta så länge i bilen. Men nånda ska jag definitivt prova att dreja hos henne :)

Hit kommer jag tillbaka o kikar igen :)