onsdag 13 oktober 2010

Arbete pågår

Äntligen lyckades jag skaka fram lite tid till keramiken igår! Det var helt underbart att få sitta där ute, alldeles själv. I tystnad. P och svärfar gjorde ett bra jobb med verkstaden, och isolerade den väl, så när man sitter där inne hör man ingenting från utsidan. Som småbarnsförälder är det inte ofta man får uppleva full tystnad så det var riktigt avslappnande. Har många gånger funderat på om jag ska ta ut en radio, men tystnaden och ljudet av drejskivan slår allt annat så det dröjer nog. Det som slog mig mest igår var att trots det långa uppehållet så har min keramik lyckats utvecklas iallafall. Hur gick det till? Det är lustigt det där. "Vila i form" som vi brukade säga när vi hade hästarna, det kanske är gångbart även inom keramikens värld ;-).

Några timmar i verkstaden resulterade iallafall bl.a. i några saker som jag aldrig gjort förut - en stumpstake, en liten kruka och en thémugg. Oj vad impad jag är av mig själv! Jag lyckades dessutom pilla på ett öra på muggen, så det ska bli oerhört spännande att se om min allra första mugg går att dricka ur, eller om man kommer att sitta med allt thé i knät när örat har lossnat. Så nu planerar jag en skröjbränning inom den närmsta veckan, och sedan blir det att förkovra mig bland svärmors alla glasyrer för att med omsorg välja den mest passande till mina "fantastiska" verk. Kanske jag ska försöka ge mig på att dreja ett fat till krukan först, men det var ju riktigt svårt. Annars får den väl stå fatlös ett tag.

0 kommentarer: